[kris_logo+] 慶應義塾研究者情報データベース
研究者詳細
このページはJavascriptを使用しています。すべての機能を使用するためにはJavascript を有効にする必要があります。
教職員略歴
研究分野・研究テーマ
研究活動
教育活動
社会活動
2024/05/16 更新
赤林 英夫 (アカバヤシ ヒデオ)
Akabayashi, Hideo
[写真a+]
所属(所属キャンパス)
経済学部 (三田)
職名
教授
教員からのメッセージ 【 表示 / 非表示 】
教員からのメッセージ 【 表示 / 非表示 】
経歴 【 表示 / 非表示 】
経歴 【 表示 / 非表示 】
1988年04月
-
1990年05月
通商産業省, 係員・係長
1995年08月
-
1996年06月
マイアミ大学, ビジネススクール経済学科, 客員講師
1996年07月
-
1997年03月
世界銀行, コンサルタントエコノミスト
1997年04月
-
2006年03月
慶應義塾大学, 経済学部, 助教授
1997年10月
-
1999年09月
大学経済学部学習指導副主任
全件表示 >>
学歴 【 表示 / 非表示 】
学歴 【 表示 / 非表示 】
1996年06月
シカゴ大学, 経済学研究科
アメリカ合衆国, 大学院, 修了, 博士
1988年03月
東京大学, 総合文化研究科, 広域科学
大学院, 修了, 修士
1986年03月
東京大学, 教養学部, 基礎科学第二
大学, 卒業
学位 【 表示 / 非表示 】
学位 【 表示 / 非表示 】
Ph.D., シカゴ大学, 1996年06月
職務上の実績に関する事項 【 表示 / 非表示 】
職務上の実績に関する事項 【 表示 / 非表示 】
2010年06月
-
継続中
株式会社ガッコム 創業
活動内容を見る
研究上の知見を活用して、株式会社ガッコムを創業、現在は代表取締役会長。
研究分野 【 表示 / 非表示 】
研究分野 【 表示 / 非表示 】
人文・社会 / 公共経済、労働経済 (教育の経済学、家族の経済学、労働経済学)
人文・社会 / 経済政策 (公共政策、教育政策)
人文・社会 / 教育社会学 (比較教育政策)
研究キーワード 【 表示 / 非表示 】
研究キーワード 【 表示 / 非表示 】
パネルデータ
ミクロ計量経済学
人的資本
子どもの発達
学力テスト
全件表示 >>
研究テーマ 【 表示 / 非表示 】
研究テーマ 【 表示 / 非表示 】
教育政策と教育格差の国際比較,
2016年
-
継続中
親子の縦断調査を用いた家族、学力、心理のミクロ計量経済分析,
2009年
-
継続中
研究概要を見る
2010年から収集を続けている日本子どもパネル調査(JCPS)に基づき、子どもの学力や心理・行動の変化と家庭環境の関連を分析する。
日本における教育政策の実証研究,
2001年
-
継続中
研究概要を見る
学校選択、私学補助金制度、少人数学級政策、教育の多様化などが地域の教育力に与えた影響を分析。また、国立大学政策が日本の私立大学の発展に及ぼした影響の分析。
家庭内教育の理論・実験的研究,
1995年
-
継続中
研究概要を見る
経済理論と経済実験を用いて、家庭内教育決定のメカニズムを明らかにする
著書 【 表示 / 非表示 】
著書 【 表示 / 非表示 】
Behavioral Interactions, Markets, and Economic Dynamics: Topics in Behavioral Economics
赤林 英夫, Springer, 2016年
担当範囲: Chapter 1. "An Equilibrium Model of Child Maltreatment." pp.3-41
学力・心理・家庭環境の経済分析
赤林英夫、直井道生、敷島千鶴, 有斐閣, 2016年
赤林 英夫・荒木宏子, 慶應義塾大学出版会, 2012年11月
担当範囲: 第10章 「公共育政策の経済学的評価」pp. 239-266
親子関係と家計行動のダイナミズム-財政危機下の教育・健康・就業
篠ヶ谷圭太/赤林 英夫, 慶應義塾大学出版会, 2012年06月
親子関係と家計行動のダイナミズム-財政危機下の教育・健康・就業
赤林 英夫/中村亮介/直井道生/山下絢/敷島千鶴/篠ヶ谷圭太, 慶應義塾大学出版会, 2012年06月
全件表示 >>
論文 【 表示 / 非表示 】
論文 【 表示 / 非表示 】
Shigemasu K., Kono M., Ikemoto S., Akabayashi H.
British Journal of Developmental Psychology (British Journal of Developmental Psychology) 2024年
ISSN 0261510X
概要を見る
This study examined the relationship between early parental treatment, specifically reading to young children and later cognitive development with a Bayesian perspective. Previous research established a positive link between parental reading to infants and their cognitive development, such as receptive vocabulary, reading comprehension and motivation to read. Using data from the Millennium Cohort Study, this study analysed individuals aged 9 months to 22 years to investigate the effects of early reading to young children on nine cognitive variables. Bayesian statistical analysis controlled for pre-existing differences and covariates to establish a causal association between reading and cognitive development. The results indicated that reading to infants and toddlers positively impacted their cognitive development beyond reading skills. These findings demonstrate the usefulness of the Bayesian approach in determining scientific significance and underscore the importance of early literacy interventions in promoting cognitive development.
Student loan debt and family formation of youth in Japan
Wang J., Akabayashi H., Kobayashi M., Sano S.
Studies in Higher Education (Studies in Higher Education) 2024年
ISSN 03075079
概要を見る
Since the late 1990s, the number of college student loan debtors has increased rapidly in Japan. Despite the uniqueness of Japanese higher education policies in terms of tuition levels and heavy reliance on educational loans rather than grants, few studies have focused on the influence of student loans on adult youths’ lives. This study is the first to provide a detailed analysis of the relationship between student loan debt and youth life events. We explored the impact of student loan debt on family formation, using a data set of college graduates collected in 2017. We employed survival analysis methods to understand the relationship between student loan debt and marital decisions, and negative binomial models to analyze the impact of this debt on childbearing. The results showed that 2-year college graduate women with student loan debt were more likely to delay marital decisions than women without student loan debt. Taking out student loans also had a negative correlation to childbearing, which was also stronger for 2-year college graduate women. In conclusion, this study revealed that the Japanese government’s reliance on student loans has unexpected consequences. Even following recent reforms, student loan debt continues to be a major financial burden for young Japanese people and is likely to negatively affect family formation in Japan, which has already seen a decline in marriage and fertility rates over the last few decades. Our results call for additional policies to mitigate the negative influence of the Japanese college student aid system.
Waldfogel J., Kwon S.J., Wang Y., Washbrook L., Casoni V.P., Olczyk M., Schneider T., Panico L., Solaz A., Weinert S., Volodina A., de la Rie S., Keizer R., Nozaki K., Yamashita J., Kameyama Y., Akabayashi H.
European Journal of Population (European Journal of Population) 39 ( 1 ) 2023年12月
ISSN 01686577
概要を見る
This paper provides new evidence on inequalities in resources for children age 3?4 by parental education using harmonized data from six advanced industrialized countries?United States, United Kingdom, France, Germany, Netherlands, and Japan?that represent different social welfare regime types. We analyze inequalities in two types of resources for young children?family income, and center-based child care?applying two alternative measures of parental education?highest parental education, and maternal education. We hypothesize that inequalities in resources by parental education will be less pronounced in countries where social policies are designed to be more equalizing. The results provide partial support for this hypothesis: the influence of parental education on resources for children does vary by the social policy context, although not in all cases. We also find that the measurement of parental education matters: income disparities are smaller under a maternal-only definition whereas child care disparities are larger. Moreover, the degree of divergence between the two sets of estimates differs across countries. We provide some of the first systematic evidence about how resources for young children vary depending on parents’ education and the extent to which such inequalities are buffered by social policies. We find that while early inequalities are a fact of life in all six countries, the extent of those inequalities varies considerably. Moreover, the results suggest that social policy plays a role in moderating the influence of parental education on resources for children.
Education-oriented and care-oriented preschools: Implications on child development
Akabayashi H., Ruberg T., Shikishima C., Yamashita J.
Labour Economics (Labour Economics) 84 2023年10月
ISSN 09275371
概要を見る
This paper estimates the causal effect of education-oriented vs. care-oriented preschools on child development. We use a unique quasi-experiment from Japan that exploits plausibly exogenous regional and temporal variation in the relative availability of different preschools. We find that attendance at an education-oriented preschool is associated with significant improvements in mathematical and linguistic achievement that manifest later in adolescence. Positive effects can also be found for socioemotional measures. Ascending marginal treatment effect (MTE) curves suggest an inverse selection pattern: children that are least likely to enroll in the education-oriented preschool gain the most from it. This heterogeneity is mainly due to specific features of education-oriented preschools (i.e., educational orientation, the interaction with parents due to shorter operating hours, and peer effects), while gains from enrollment in care-oriented preschools appear more homogeneous.
Panico L., Boinet C., Akabayashi H., De La Rie S., Kwon S.J., Kameyama Y., Keizer R., Nozaki K., Perinetti Casoni V., Volodina A., Waldfogel J., Weinert S., Washbrook E.
European Journal of Public Health (European Journal of Public Health) 33 ( 3 ) 468 - 475 2023年06月
ISSN 11011262
概要を見る
Background: There are significant cross-country differences in socio-economic gradients in later childhood and adulthood overweight/obesity; few studies assess whether this cross-national variation is evident from early childhood. Furthermore, the role of childcare in explaining overweight/obesity gradients might vary across countries, given differences in access, quality and heterogeneity within. Additionally, childcare is linked to parental characteristics such as maternal employment. The interplay between childcare and employment in producing early overweight/obesity grad